15 Ocak 2018 Pazartesi

"Tarifsiz" Kıyma Soslu Sebzeler

"Tarifsiz" Kıyma Soslu Sebzeler

Büyük Yengem, İskenderun'da doğup büyümüş, oranın kültürüyle yetişmişti. Dolayısıyla Güneyin zengin mutfak kültürünü iyi biliyordu. Kavrularak yapılan yemeklerin daha lezzetli olduğunu, patlıcan ve biberlerden iki saat gibi kısa sürede "çabuk turşu" yapılabileceğini ve çok acıktıysan yemek oluncaya kadar biber salçasının ekmeğin içine konulup iştahla yenilebileceğini ondan öğrendim. 

Yengem deyince aklıma nedense dayım değil de anneannemin gelmesineyse ben bile şaşırıyorum. Oysa Dayım da en azından iyi bir damak tadına sahipti. Yemek yapmanın incelikleri konusunda  ortalama bir ev hanımı kadar da ilgi ve bilgiye sahipti. Mesela marul salatası yaprakları parçalamadan incecik kıyılırsa güzel olurdu. Çabuk turşuyu bir erkeğin de hanımından aldığı tarifle pek güzel yapabileceğini, pişti oynarken elinde kalan kağıtları nasıl hesaplaman gerektiğini dayımdan öğrenmiştim. Anneannemi yalnızca dayımdan değil, ailemdeki diğer tüm kadın ve erkeklerden önce hatırlayışımıysa, onun yapıcı, neşe dolu ve hayata sımsıkı bağlı güçlü karakterinin  tüm yaşamımızdaki olumlu katkılarına bağlıyorum. 

Canım anneannem, ne bereketli kadındı! Nereye gitse, peştemalı hep dolu gelirdi. Fındık, mısır, salatalık, meyve...Mevsimine göre ne varsa...Ben onun kadar çalışkan, aynı zamanda yaşamayı bilen bir başka insan tanımadım. Yemek yapmayı da, yemeyi de çok severdi. Mutfakta doğaçlama yapmayı da ondan öğrenmiş olmalıyım.

Bazen ne pişireceğimi bilemiyorum. O zamanlarda elimin altında ne varsa veya elim neye giderse, aklıma ne gelirse onu yapıyorum. Geçenlerde buna benzer anlardan birinde buzdolabında bulunan kızartmaya uygun bütün sebzeleri kızarttım. Arpacık soğanları da az yağda sarımsaklarla birlikte kavurdum. Kıymayı biraz zeytinyağ ve domates sosuyla kavurdum. Tuz ve karabiberle tüm malzemeleri birlikte harmanlayıp bir iki dakika tıkırdattım.  Şehriyeli pirinç pilavıyla sunduğum, iştah açıcı görünümde, nefis bir yemek oldu. 

Bu "tarifsiz" kıyma soslu sebzelerin malzemelerini sayamıyorum. Bu tamamen size bağlı. Ne isterseniz, ne miktarda isterseniz onu kullanabilirsiniz. 

Kolay gelsin, bereketli olsun...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder