28 Eylül 2017 Perşembe

Taze Fasulye Turşusu (Trabzon Usulü)

Taze Fasulye Turşusu

 Bu yıl kışlık hazırlamaya doyamadım. Domates sosu ve tarhanadan sonra, sıra taze fasulye turşusuna gelmişti. Geçen hafta sonu Sapanca Kırkpınar'da kurulan yerli pazarına gittim. Neredeyse istediğim her şeyi de buldum. 

Bu pazar bulunduğu konumdan ve daha çok İstanbul'dan kaçan yazlıkçıların varlığından dolayı, diğer yerli pazarlarına göre biraz daha pahalı. Fakat şansıma bu sefer fiyatlar bana daha uygun geldi. Yanaştığım her tezgaha da usulca, "Ne gübresi kullanıyorsunuz?" demeyi de ihmal etmedim. Kimisi tavuk gübresi kullanıyormuş, kimisi de inek. "Hiç gübre koymuyoruz." diyene bile rastladım. Hatta bir keresinde gençten bir kadın satıcı, "Abla başka ne gübresi oluyor ki? Siz ziraat gübresi diyorsanız, o pahalıdır. Biz onu alamayız. Hayvanımız var. Bedava gübresi var. Onu kullanırız biz." deyince, içim bir rahatladı. 

Epeyce bir alışveriş yaptıktan sonra, önce balkonda yiyecekler için kullandığım teknelerin içinde yıkadığım sebzeleri kah turşu, kah konserve yapmamsa, bütün hafta zamanımı aldı. Önce fasulye turşusuyla başladım. Annemden gördüğüm şekilde, yalnızca su, tuz ve sarımsakla kurduğum turşunun tarifini, bekleyenlere sunuyorum.

Kolay gelsin, bereketli olsun.

Taze Fasulye Turşusu
Malzemeler: 
5 kg turşuluk telsiz, taze fasulye
200 gr sarımsak
3 lt iyi su (ya kaynatılıp soğutulmuş ya da hazır su)
200 gr kaya tuzu
10 lt’lik cam kavanoz

Taze Fasulye Turşusu

Yapılışı:
Kavanozunuzu kaynar su ve sabunla iyice yıkayıp hazırlayın.

Kaya tuzunu turşuda kullanılacak suyun içinde eriterek salamura suyunu hazırlayın. Sarımsakları soyup, sert bir cisimle bir kez vurmak suretiyle (ben büyük çakıl taşı kullandım) çok ezmeden ve dağıtmadan parçalayın.

Fasulyeleri, yalnızca sap kısımlarından ayıklayın ve yıkayın. Kaynamakta olan suyun içine atarak 15 dk kadar kaynatın. Bu süre fasulyenin cinsine ve tazeliğine göre kısalabilir. Süreyi ayarlamak için fasulyeleri kontrol edin. Ne çok diri, ne de yumuşak olmalıdırlar.

Haşladığınız fasulyeleri suda bekletmeden, hemen yayvan bir kaba alın. Derin bir kaba alırsanız, fasulyeler yığılıp pişmeye devam edecektir. Elinizi yakmayacak kadar soğuyunca, aralarına sarımsak sererek kavanoza yerleştirin. Üzerine salamura suyunu ekleyin. Kavanozu tamamen doldurmayın. Kevgirin sapını yanlardan sokmak suretiyle hava kabarcıklarını çıkartın. En üste bir ağırlık koyarak kapağını sıkıca kapatın. Serin ve ışık almayan bir yerde olgunlaşmaya bırakın. Bir ay sonra turşunuz olmuştur.

Afiyet olsun. :)



2 yorum:

  1. Bunun kavurmasi gercekten harika oluyor :) kis geldi hazirliklar da bitti sayilir degil mi :) meraba bu arada. Afiyetle yiyin ��

    YanıtlaSil
  2. Merhaba! Evet, harika oluyor. Biz kavurmaya haşlanmış patates de doğrarız. Yemek niyetine yeriz. O da çok güzel olur. Turşu olunca onun da tarifini vermek istiyorum. Kış hazırlıklarından da sadece karışık turşu yapımı kaldı bende. Sevgiler...

    YanıtlaSil