31 Mayıs 2017 Çarşamba

Orman Meyveli Trileçe


Trileçe
Trileçe'yi ilk kez İris'in sofrasında yedim. Brezilyalı, hayat dolu bu kadının sunumu da en az kendisi kadar güzeldi. İspanyolca "Tres Leches" olarak adlandırılan bu hafif süt tatlısını Türkçe'ye "Üç Süt Tatlısı" olarak çevirebiliriz. O zaman ilgimi çeken bu tatlının tarifini araştırmış, ancak deneme fırsatı bulamamıştım. 

Geçen yıl Elif, Türkiye tatili sırasında, elinde bir tabak karamelli trileçeyle kabıda belirince, ikinci kez tatma şansı buldum. Adının Türkiye'de "trileçe" olarak anıldığını da o zaman öğrendim. :)) 

Trileçe (tres leches-üç süt) tatlısı, geçenlerde iş arkadaşlarımla yaptığımız bir konuşmada tekrar gündeme geldi. Bu tatlı Türkiye'de Balkan tatlısı olarak tanınıyormuş. Ben Latin Amerika tatlısı olduğunu iddia ediyorum, arkadaşım Zerrin, "Hayır, Balkan tatlısı!" diyor. Ben "üç süt, üç çeşit süt anlamına geliyor." diyorum, Zerrin, "Hayır, o bi kere üç çeşit hayvan sütünden (inek, keçi sütü ve manda kreması)" diyor. 

Oldukça hararetli ve gülüşmelerle dolu tartışmamızın ardından ben bu tatlıyı hem iyice öğrenmeye, hem de yapmaya karar verdim. Aman, ne derin bir konuymuş! Ne çok çeşidi varmış! "Trileçe Dünyası" yazarı Melih Tanrıverdi'nin kısa makalesine bakılırsa, kökeni konusundaki iki iddia da doğru görünüyor. Karamelli olanı Balkan kökenli. Meksika kökenli olansa, ya sade ya da meyvelerle zenginleştirilmiş. 

Elif'in karamelli "trileçe"sini çok beğenmeme rağmen, ben daha çok ilk yediğim "tres leches"in etkisinde kalarak, "Latin Amerika" tarzını denedim. Bu yöndeki kaynaklardan birinde Ed Murietta, bu tatlıdan uzun uzun ve derinlemesine bahsetmiş. Onun tarifinden çeviri yaparken, bir akşam kendimi 5 kg sütü yoğun süt şerbeti yapmaya çalışırken buldum. Burada da Cafe Fernando'nun "koyulaştırılmış şekerli süt" tarifinden yararlandım. Başardım da! Rengi sütlü kahverengine yakın, tadı karamelimsi bir ürün elde ettim. Fakat siz siz olun 5 kg sütten bunu yapmaya kalkışmayın.  İhtiyacınız olan yoğun sütü elde etmeye yetecek kadar süt kullanırsanız, benim gibi saatlerce ayakta kalmazsınız. :))) Ya da yoğun süt şerbetini hazır almalı veya daha basit yöntemler denemelisiniz. 

Kekin üzerini kaplamak için yoğun krema veya krem şanti kullanılıyor. Krem şanti kullanmaya pek meyilli olmayan ben, yoğun kremayı nasıl elde edeceğimi de araştırdım tabii. Evimde her zaman bulundurduğum taze süt kaymağından yoğun krema elde edebileceğimi bir yerde yakalayınca, tereddütsüz uyguladım.

Bu konuda yazılabilecek daha pek çok şey var. Sayfalar süren bir makale, hatta bir tez bile yazılabilir. Ancak fazla lafa boğmadan tarifi anlatmaya geçiyorum.

Malzemeler:
TrileçeKeki İçin
6 büyük yumurta (oda sıcaklığında)
1 cup buğday unu
1 cup toz şeker
Bir paket vanilya
Bir fiske tuz
Yarım limon kabuğu rendesi
Bir çay kaşığı krem tartar

Trileçeyi Hazırlamak İçin:
750 gr yoğun süt şerbeti
1 cup süt kaymağı
300 gr orman meyvesi (çilek, böğürtlen, ahududu, yaban mersini...)
3 yemek kaşığı toz şeker
3 yemek kaşığı dolusu ince badem kırıntısı
Trileçe

Yapılışı:
Orman meyvelerini ayıklayıp yıkayın. Çok büyük olanları bölün. Üzerine toz şeker dökerek, şeker tamamen eriyip meyvelerin içinde kaybolana kadar kaşıkla sürekli alt üst edin.

Fırını 180°C'ye ayarlayarak 28-30 cm çapındaki kek kalıbını yağlı kağıtla kaplayın.

Un, vanilya ve krem tartarı bir kaba birlikte iki kez eleyin.

TrileçeYumurta aklarıyla sarılarını ayırın. Çırpıldığında istenen kabarıklığı elde edebilmek için, yumurta aklarına iğne ucu kadar dahi yumurta sarısı bulaşmamasına dikkat edin.

Yumurta aklarıyla şekeri mikserle önce 2 dk kadar düşük, sonra yüksek hızda, tıraş köpüğü gibi oluncaya kadar çırpın. Diğer yanda yumurta sarılarını bir fiske tuzla aynı şekilde çırparak krema kıvamına getirin. Bu karışımı yumurta aklarına ekleyerek, alt üst edin.

TrileçeUnlu karışımı ve limon kabuğu rendesini de ekleyerek, yumurtalı karşımı çok söndürmeden, spatula veya tahta kaşık yardımıyla altüst ederek karıştırın. Söndürmeden kek kalıbına boşaltarak üzerini düzeltin. Önceden ısıtılmış fırında, üzeri altın gibi kızarıncaya kadar pişirin. Çıkarmadan önce ortasına kürdan batırarak içinin pişip pişmediğini kontrol edin. Kürdan temiz çıkıyorsa keki çıkarıp soğumaya bırakın.

TrileçeSoğuyan kekin arasını meyveyle döşemek için keki enine iki parçaya ayırın. Kek tabanını kek sunum kabına alın. Şekerli süt şerbetinin 1/3'ünü kekin üzerine yavaşça gezdirerek dökün. Kek, şerbeti sünger gibi emecektir.

Meyveleri, ıslattığınız kek tabanının üzerine döşeyin. Kekin diğer parçasını meyvelerin üzerine kapatın ve kürdan yardımıyla üzerinde delikler açın. Kalan şekerli süt şerbetini kekin üzerine yavaşça, yedire yedire gezdirerek dökün.

TrileçeSüt kaymağını derin bir çırpma kabına alın. Kaymak yoğunlaşıp sürülebilecek kıvama gelinceye kadar çırpın. Bu kıvama gelince mikseri durdurun. Çünkü devam ettiğiniz taktirde, yoğunlaşan krema, tereyağına dönüşecektir.

Kekin yüzeyi sıvıyı tamamen emince, üzerini hazırladığınız yoğun krema ile kaplayın. Onun da üzerine ince badem parçalarını serpiştirin. Soğutmak için buzdolabında en az iki saat dinlendirin. Dinlenen trileçeniz soğuk soğuk yenmeye hazırdır.

Kolay gelsin, afiyet olsun.
Trileçe





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder