12 Nisan 2017 Çarşamba

Yaprak Hamuru (Milföy Hamuru) İle Çıtır Kalpler

Milföy Hamuru
Benim çocukluğumda, şimdi "milföy hamuru" olarak bilinen hamur çeşidiyle yapılan üçgen böreğe, "sana böreği" denirdi. Milföy hamuru da bilinmezdi. Bu hamur, o zaman yaygın olarak kullanılan bir margarinle, bir kaç işlemden sonra ve uzunca bir sürede hazırlanırdı. 

En güzel sana böreğini üst kattaki komşumuz Fatma Teyze yapardı. Kendisi "ev ekonomisi" öğretmeniydi. Mutfak konusunda çok bilgiliydi. Farklı tarifler bilirdi ve mesela bizlerin evinde olmayan, değişik çırpma tellerine sahipti. 
Milföy Hamuru

Annem onun sana böreği tarifini ilk denemesinde tutturamayınca, bir gün birlikte yaptılar. Fakat bir kaç denemede yine onun kadar başarılı olamayınca, "Yok vallahi, elden ele fark ediyor. Aynı tarifi aynı şekilde yaptım. I-ıh! Tutturamadım." deyip, vazgeçmişti. 

Milföy HamuruEvvelki akşam ne yapsam diye düşünürken, "yaprak hamuru" da denen bu hamuru denemek istedim. Orijinal tarif Gönül CANDAŞ'a ait. O da o döneme uygun olarak tarifinde margarin kullanmış. Eve margarinin "m"sini bile sokmayan bense, büyük bir risk alarak bunu tereyağı ile denemeye karar verdim. Risk alarak diyorum, çünkü hamurda katı yağ dışında, maya veya kabartma tozu gibi hamurun kabarmasını sağlayacak hiç bir şey yok. Margarinin kabartma özelliği ise, tere yağından fazla. Buna rağmen denemem başarılı oldu. 

Siz, "tüm bu eziyete katlanmam" diyorsanız, elbette hazır milföy hamuru da kullanabilirsiniz. Ancak denemek isteyenler için işte size yaprak hamuru ve onunla yaptığım çıtır kalpler tarifi!

Malzemeler:
250 gr yumuşak tereyağı
4 su bardağı böreklik un (tarifte verilen 4,5 bardak un, hamura çok fazla geldi. O nedenle ben 4 bardak kullandım.)
4 çorba kaşığı sıvı yağ
4 çorba kaşığı yoğurt
Bir su bardağı su
Bir çorba kaşığı sirke
Bir çay kaşığı tuz (Tuzlu bir şeyler yapacaksanız, tuz miktarını bir tatlı kaşığına çıkartabilirsiniz.)

Yapılışı:
Unu yoğurma kabına alın. Ortasını havuz gibi açın. Su ve tereyağı dışındaki malzemeleri havuza koyup elinizle karıştırın. Suyu azar azar ekleyerek, yavaş yavaş yoğurun. İyice yoğurarak elde ettiğiniz hamuru, nemli bez altında 20 dk dinlendirin.

Dinlenen hamuru bolca unlayarak, merdaneyle 25-30 cm çapında açın. Tere yağını hamurun ortasına koyup merdaneyle bir kaç kez üzerine vurarak büyütün. Hamuru kenarlardan içer doğru bohça gibi katlayın ve bu şekilde 10 dk dinlendirin. Dinlenen hamuru merdaneyle, uzunlamasına, iki karış uzunluğunda, olabildiğince dikdörtgen  açın. Kısa iki kenarı, ortasında bir parmak kadar boşluk bırakarak içe doğru katlayın. Ardından Bu iki katlanmış kısım üst üste gelecek şekilde ortadan tekrar ikiye katlayın. Bu hamuru 15-20 dk kadar buz dolabında dinlendirin.

Bu işlemi iki kez daha tekrar etmeniz gerekiyor. Sonunda buz dolabından çıkardığınız hamuru, yine olabildiğince dikdörtgen ve yarım cm kalınlığında açın. Yaprak hamurunuz hazırdır. İstediğiniz şekli vererek, ister tatlı, ister tuzlu yiyecekler hazırlayabilirsiniz.

Ben kalp şeklindeki kurabiye kalıbı kullanarak minik kalpler elde ettim. Üzerine yumurta sarısı sürdüm ve rendelenmiş kaşar peynir ve toz kırmızı biberle süsledim. Önceden ısıtılmış 200°C'de 15 dk kadar pişirdim.

Başarılı denemeler dilerim.
Sevgi ve heyecanla kalın!



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder